Monday, March 29, 2010

Terima Kaseh.... Sama-sama



Usia Si Chicha sekarang hampir 3 tahun. So gua rasa elokla kalau gua mula mengajarkan sedikit bab-bab agama di samping budi bahasa, sopan santun serta lain-lain nilai murni yang semaksud dengannya.

Seperti kanak-kanak lain, tahap perhatian si Chica terhadap setiap pembelajarannya agak kurang. Kemana pun dia pegi.. sibuk dok heret teddy bear dia. Mmm biarla.. budak-budak, biasala tu. Lagipun teddy bear tu gua yang belikan... Ye la.... mesti la teddy bear.. takkan senapang cicak kott... anak pompuan dowh..... Gua suka tengok dia main teddy bear dari main pasir tepi jalan.

Berbalik kepada soal pembelajarannya. Hari nih gua nak fokus kepada ucapan ‘TERIMA KASIH’ dan jawapan ‘SAMA-SAMA’ merangkumi maksudnya, bila masa penggunaan serta tujuannya. Ikuti dialog gua bersama si Chicha:

Gua: Chicha.... abah ada beli bear!!!

Chicha: Nak..nak.. abah.. nak bear..

Gua: Nah... pi main elok-elok.. Cakap apa kalau orang bagi hadiah? Ikut abah.. cakap Terima Kasih..

Chicha: Terima kasih.

Gua: Lagi skali..

Chicha: Terima kasih

Gua: Bagusnya.. cakap apa?

Chicha: Terima kasih

Gua: mmm pandai.. cepat belajar nih...ok kali nih kalau abah sebut ‘Terima Kasih’ Chicha jawab ‘Sama-Sama’. Ok!!

Chicha: Ok. (bunyi konfiden je)

Gua: Terima Kasih.

Chicha: terima kasih (sepatutnya sama-sama)

Gua: Lorr cakap la ‘sama-sama’.

Chicha: Sama-sama

Gua: ok bagus.. lagi sekali.. ‘Terima kasih’.

Chicha: Terima Kasih (sepatutnya sama-sama)

Gua: Lorr...cakapla ‘Sama-Sama’

Chicha: sama-sama

Gua: Terima Kasih!!

Chicha: Terima Kasih

Gua: Adesss abah dah kata da tadi jawab ‘Sama-sama’.... janganla ikut abah!! Ok.. lagi sekali ‘Terima Kasih’

Chicha: Terima Kasih.

Gua: huwaaa



Nota bulu kaki: korang ada tips tak?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...