Tuesday, March 9, 2010

Kerana Sudip, Dahi Binasa

Kasteme ramai gila... oder menu yang merepek2 ... gua jadik bebal, terasa idung jadi besar!!!... menu2 merepek itu membawa trauma yang mendalam di sanubari gua. Sia-sia je gua tempah banting 3x5 , ejas gambo burger satu-persatu bagi nampak sedap...siap ngan design potosop senarai menu2 terlazat.. tapi bila gua baca balik di bawah menu tuh, gua ada tulis ayat power yang memakan diri.. ayat itu tertulis : “kami juga seperti anda, nyatakan citarasa anda dan kami akan sediakan”

Budak2 gua .?? haram... ujung minggu macam2 alasan takmo kije... nak kata gua kedekut... gaji gua bagi, malah lagi lumayan dari rate part time mcD.. siap ngan staff meal percuma lagi gua kasi.. apa lagi yang tak cukup?? Ala budak2 muda.. biasalah....

Bukan masalah kantoi matematik, lemah sifir 12 mahupun kalkulator solar jenama canon.. tapi cuba lu orang bayangkan dengan menu yang merepek2 macam mana gua nak sebut harga??

Ada yang bawak roti sendiri... ada yang bawak daging sendiri, soh gorengkan je... ada yang bawak roti gardenia... ada yang pakai teloq sendiri... ada jugak yang soh panaskan murtabak sejuk...agak2 la wei... takkan nasi goreng kampung pun gua kene buat!!!

Kebijaksanaan gua terserlah pabila :

Gua: semua skali 24 hinggit 5 kupang...(sambil hulur beger)
Gua terpinga-pinga bila satu abg nih bagi not 100.. adehaiii mana nak carik duit pecah nih.. keluh hati gua.. gua cuba meyakinkan diri gua bahawa wang kertas 100 nih adalah ori dengan memeriksa menggunakan teknik yang tersendiri.

Chef (abg gua) : wei cepat skit... daging dah kering nih... bagi2 cepat kasteme lama tunggu nih.. cepat!!!

Gua terus membungkus dan bagi pada tuan empunya oder bagitu juga dengan oder2 yang lain... bungkus dan bagi..bungkus dan bagi.. gua perasan macam ada satu lembaga menghulurkan tangan di belakang gua.. gua pusing Oooo nak salam...dan gua terus bersalaman dengan abg tadi...budaya kerja kami mmg menerapkan nilai2 murni kesopan santunan dan budi bahasa yang tinggi terhadap setiap kasteme sebagai lambang keakraban antara penjual dan pembeli.... pastu gua sambung buat kije gua... abg tadi gua perasan masih ada belakang gua dan menghulurkan tangan. Gua amat musykil !! gua toleh belakang dan menunaikan hajatnya yang ingin bersalaman.. masalah settle... aik... apa lagi yang brader nih mau??? Tindak-tanduk cipan gua telah dihidu oleh chef... dengan tidak semena2 sudip beger berukuran 3 inci lebar hinggap ke dahi gua... gua terpinga2 dan tertanya2.. jenayah apa yang telah gua lakukan sehingga diberi penghargaan sedemikian rupa??

Chef: wei.. abg nih nak duit belen dia... ko dah bagi lom?

@$%#%#@%#
Camana lak gua leh terdorong untuk bersalaman nih ....?? (bisik hati kecik gua)

Sia-sia gua menunjuk sopan...sudip yang gua dapat... sejak dari itu, gua telah mansuhkan staff meal utk bebudak gua sempena memperingati peristiwa ini.

p/s : tiada

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...