Thursday, April 1, 2010

Uncle Zarie Mengamok!!!


Sekarang sudah mula musim ujan.. jenis ujan petang sampai malam. Macam biasa musim2 ujan nih gua lebih senang naik kereta ke opis. Bukannye apa... gua bawak laptop sehh.. laptop gua bukannya boleh kene air. Biasalah laptop murah... Banyak beza antara laptop murah dan laptop mahal dan kadangkala wujud juga persamaannya. Laptop yang murah biasanye tak boleh kene air... tapi laptop mahal boleh kene air, itu dari sudut perbezaannya. Manakala persamaannya pula masing-masing akan lingkup bila kene air. FULLSTOP!!!.

Haha Cerita pasal balik keje pulak. Trafik lancar. Langit gelap. Sesekali titik-titik ujan menempel pada windskrin. Gua hairan masa di opis, haram sikit pun tak ngantuk .....tapi bila tengah drive.. huh tersengguk-sengguk...ngantuk yang amat. Gua rasa macam stereng ada dua…..Banyak kali gak gua kene hon. Bila kene hon gua jadi steady....pastu selang 2,3 minit ngantuk balik. Terasa lambat je nak sampai umah. Dendam gua nak tido gua simpan dengan sabar dan gua nak lunaskan di sofa bila sampai kat umah.

Fuhhh lega... Kelibat signboard ‘Taman Penaga’ muncul samar2 dalam laluan gua menuju ke umah. Gua semakin girang pabila berada pada jarak kira-kira 500m dari umah gua. Berlokasikan di jalan utama, Umah gua sangat senang untuk dicarik..... Owhh lagi satu... jalan depan umah gua juga menjadi litar sprint test bagi bebudak rempit junior dalam taman nih selain dari aksi2 lagak ngeri yang menjadi aktiviti sampingan sesudah waktu sekolah. itu saje gua nak bagitahu.

Gua yang ngantuk... nak sampai umah cepat...tetiba je memaki hamun!!! Apa kejadahnya gua terpaksa menonton sorang budak naik moto lepas tangan memintas keta gua.. Apa kejadahnya gua memandu kereta mengikut bontot moto sorang budak pada kelajuan 20 km/j. Dan apa kejadahnya lagi geng2 bebudak itu bersama-sama memekak depan umah gua sambil mempamerkan aksi lepas tangan ketika bermotosikal!!! Lebih maju lagi gua tengok, siap berSMS… !!!

Itu semua skills lama....dah tak main da lepas2 tangan nih… skang main lepas moto.

Gua dah tak tahan nih... gua parking keta cepat2. Gua sempat capai penyodok sampah yang kebetulan berada hampir dengan penglihatan gua. Tak nak cakap banyak... gua keluar dari halaman umah dengan muka tak puas hati, sebelah tangan cekak pinggang dan sebelah lagi menongkat penyodok sampah... kemudian.... sorang dari kumpulan budak rempit tu menghala ke arah gua dengan gaya rambut belah tepi menunggang moto CDI buroknya. Dari jauh dah nampak selebet, tok sah kata bila dah dekat…. sama huduh ngan makgat moto …Serabai betulla…

Budak Rempit junior: Assalamualaikum pakcik (sambil melambai tangan paras kepala). Pak cik pekaba? (dengan gaya alim2).

Gua: waalaikumussalam.. alhamdulillah baik2 je..

Budak Rempit junior: Baru balik keje ke pakcik?

Gua: ha ah.... saje je kutip-kutip skit depan umah nih.. semak ngan daun kering.... ish.. (dalam hati gua..”Apa kejadahnya gua mengutip dedaun nan kering dengan berpakaian formal???”)

Gua dah lupa motif sebenar gua amik penyodok sampah nih... ahhh gua dah ngantuk.. tido arr..tido..tido

Nota bukulali: Pakcik???

1 comment:

  1. intro mmg menarik....ending de kureng..kureng ar cha...mutu penulisan buleh diperbaiki lagi..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...