Friday, August 27, 2010

Pesalah Laku Signal



Salam HorMat.. gua saje Nak bagitaHu dah 10 tahun gua renew lesen memandu. Nak lebih faham lagi.. kiranya dah 10 tahun pengalaman gua memandu.. termasuklah menunggang moto. Kira-kira rm800 duit gua dah laburkan ke PDRM dan JPJ buat bayar saman... dan ntah berapa kos gua tanggung untuk repair kenderaan bagi 3 kali xsiden.. gua tak ingat!!..
Dalam pengalaman gua sepanjang berada atas jalan raya, sukacita gua nak highlight skit pasal signal.. esspesyelly bagi pemandu2 lesen kelas b2,d. Dalam erti kata lain gua nak touch skit pasal pesalah laku signal di jalan raya.
Setelah selesai kaji selidik, kaji cuaca, kaji hayat, kaji purba serta penelitian mendalam yang tak sampai pun 5 minit.. dengan mengambil kira pandangan jiran-jiran...tercetusla beberapa huraian bagi merungkai kategori-kategori pesalah laku signal ini.
Kategori 1
Belok dulu signal kemudian : ahh ini budaya biasa pemandu2 di Malaysia. Tak bagi signal.. pastu main belok.. bila kene hon baru nak main signal. Gua biasa kena....dan gua biasa buat!! wakakaka
Kategori 2
Signal dulu kemudian belok: hah ini pemandu berhemah... banyak gak pemandu2 kat Malaysia macam nih. Bagus !! Takyah tengok jauh2.... amik contoh diri gua je... gua merupakan pemandu berhemah. ok.
Kategori 3
Signal semasa belok (serentak) : asal bagi signal je dia rasa dah selamat utk membelok. Tak peduli keselamatan pengguna jalan raya yang lain. Pemanduan agresif macam nih menggampangkan suasana serta boleh menimbulkan rasa marah yang dahsyat kepada pengguna jalan raya yang lain.
Kategori 4
Signal takde makna : khas ditujukan buat kenderaan roda dua. Bagi signal tapi tak belok-belok... signal berkelip terus menerus dan menkonpiuskan kenderaan lain. Gua faham kekadang mmg tak perasan signal lupa off.
Kategori 5
Menyalahgunakan fungsi signal: Bahaya!!! budaya seperti ni mudah dilihat di kampung gua. Bagi mereka yang menunggang motosikal tanpa head lamp, mereka sering menggunakan signal sebagai ganti di waktu malam. AWAS!!!! jangan fikir orang akan nampak anda!!!
Kategori 6
Signal palsu: Bagi signal kanan - tapi belok kiri, bagi signal kiri tapi belok kanan. Jenis orang yang begini harus diberi pelempang sebanyak 3 kali. Dek kerana kes nih... gua hampir2 mengutip komponen laptop gua tengah jalan raya. Ciss.. ... Alhamdulillah gua selamat.
Kategori 7
Signal kiri-kanan : Fenomena nih biasa jadi di tepi2 jalan raya. Dua-dua signal menyala, tapi kereta tak bergerak. Kekadang kereta kene tunda. Kes ni takpe ..boleh dimaafkan.haha
Kategori 8
Tiada Signal : Basikal... mmm.. gua malas nak komen.
Kategori 9
tak bagi signal : ini paling bahaya... membelok sesuka hati .. at least bagi la isyarat tangan !!! yang selalu buat perangai macam nih budak sekolah ngan pakcik2 kategori warga emas...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...