Thursday, July 15, 2010

Kelakarlah Beliau !!!


Sedikit kisah kengkawan yang mencuit hati gua... haha kisah nih gua jumpa dalam fesbuk beliau dengan tajuk originalnya gua kekalkan iaitu 'Kelakarlah Beliau'. Agar ianya dapat dijadikan iktibar buat korang semua menjalani idup yang penoh pancaroba. hehe

Friday, June 11, 2010 at 3:15pm

Lebih kurang 2 minggu lepas, hari ahad aku dijemput dalam satu event (event kampung) untuk lukis live sketch. tak dibayar pun, sekadar buat booth live sketch cam biasa ikut jumlah customer. Yang betulnya aku malas nak pegi, memandangkan niki dah misscall aku nonstop suruh dtg, msg mcm2, aku datang jugak nak jaga hati punya pasal. Event tu kecik je, komuniti penduduk taman perumahan tu. adalah dalam 80 orang kot. aku pun terus pasang display sambil target masa, dua jam - challooo~ cabut pegi lukis kat waterfront pulak. Ada satu budak kecik, eh, takde laa budak sangat, dalam form 4 gitu dok melepak sebuk nak tgk aku melukis. kena kerumun ramai-ramai bukan la satu hal bagi live sketchers, yg menarik part ni adalah bila ada tukang komplen mewujudkan diri dalam ramai2 tu. ngehehe.sudah lukis dalam 4 orang, budak sebelah aku tu mula bising macam2, diwarwarkan pada kawan-kawan aku lukis muka jadi senget benget la, tak sama itu ini.


Tak larat laa aku nak describe apa benda 'caricature' ni kat diorang, display sampel aku dah menjelaskan segala-galanya, tambah lagi budak2 yg tak tau apa-apa/ belum kira left-brainer yg takde sense of art lagi tu..makin lama itu budak makin kecoh, komplen aku macam2, last skali dia kata aku lukis muka mat poit sorang ni tak sama lansung, topi aje sama. aku senyum lagi.


aku: part yg mana tak sama tu dik?


mat poit: mata dia apasal lain bang, kening semua jadi lain.aku: oh yee ke? aiseh, nasib baik adik perasan, err, cuba adik tunjukkan kat abang(crowd mula berkumpul)


mat poit: ni haa, patut mata dia ada macam garis-garis, bulu mata pun tak nampak


aku: haa.. nah pensil, abg tak paham adik cakap, try repair guna ni dulu


mat poit: ni salah, tu salah patut macam ni (conteng kertas lukisan aku dgn penuh yakin)


aku: takpe, takpe, take your time.. bagus la adik ni, handal rupanya~masa pun berlalu, lukisan raw sketch aku dah jadi macam pembalut putu mayam, penuh dengan garis putus-putus dan kesan pemadam yg capuk2


aku: takpe dik, dah lebih 15 minit, tapi takpe.. asalkan adik dapat repair, baru puas hati customer abang ni~mat poit da berpeluh2 dan menggigil, crowd makin bising mengutuk


aku: takpe dik, tabahkan hati, yakin boleh!! bagus~ bagus~~mat poit muka dah berkerut macam sembelit. lukisan yg direpair da jadi muka zombie


aku: amacam dik, wah lawa.. patut la adik cakap tadi macam bagus, mmg bagus rupanya!~ aku amik lukisan dan bagi pada customeraku: yeh!!! tgk betul2, ni la muka kau.. aaa.. jgn bayar kat abang eh, bayar kat budak ni. mari kita tepuk tgn, mari~


aku: yaaaaa!!! para hadirin! sesi melukis ni akan disambung oleh adik ni, saya kena gerak dulu (aku nak ke waterfront) mari! mari! jangan lepaskan peluang untuk melukis dgn bakat hebat ini!! yearghh!! tak lama, dekat sejam je satu muka!!


mat poit: abang ni nak kenakan saya ke atau apa?


aku: memang aku tgh kenakan kau la bodoh, apa la bengap sgt baru skarang kau perasan?!


aku sungguh kijam. tapi budak tu lebih kijam sebab sabotaj aku terlebih dahulu tanpa reason.kan ke elok dia tanya aku elok2 dari awal, kenapa lukisan aku tak sama mcm potret? bukan halau semua customer2 yg nak dtg melukis dgn aku...eh, aku tak kejam! aku sepatutnya buleh buat lebih dasyat dari tu... :")


p/s : kredit utk Maddy Yondaime..

2 comments:

  1. hahaha peh...agak cilakok sikit la budak tu. bajed gudgud je.haha tp cara anda sgt bgs bro.menegakan secara baik.haha
    eh..lukisan tu kan damn nice la..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...